Skövde konstskola startade året med ett studiebesök i Bohuslän. Under en vecka målades det, tecknades och gjordes intressanta studiebesök.
Efter utställningen med Arne Isacsson på Alvarellmuséet i Skärhamn gjorde vi ett mycket uppskattat ateljébesök hos Margareta Blomberg, konstnär och maka till Arne i deras gemensamma hem, tillika ateljé, i Gerlesborg.
På Skövde konstskola inledde man årets kurs med en rolig spännande övning som samtidigt blir ett sätt att lära känna varandra. Alla tecknade porträtt av varandra under några minuter per porträtt. Man satt mitt emot varandra så varje deltagare har tecknat av alla sina kursdeltagare. Ett slags tecknandets speeddating.
Den gamla klassiska frågan ”Vad har dom för sig på banken efter klockan tre” skulle i vår värld kunna heta ”Vad har dom för sig på studiedagen, egentligen?”
I måndags när alla deltagare kunde sitta hukade med sina böcker i hemmet satt lärarkåren och diskuterade de didaktiska grundfrågorna, som selektivitetsfrågan ”vad?” och legitimitetsfrågan ”varför?”. Viktigt, roligt och stimulerande, förstås, att tillsammans kunna utveckla frågeställningar och reflektioner och faktiskt ha tid för att tänka hela vägen ut.
Den så kallade personalgruppen, dvs all personal utöver den pedagogiska personalen, hade en temadag där de utvecklade sina förmågor att dekorera grönsaker, i huvudsak med kniv. Vilken personalgrupp som hade roligast är kanske en filosofisk fråga, men nyttigt blev hur som helst slutresultatet i båda grupperna. Några bilder på lärarkårens överläggningar kan vi dessvärre inte presentera, tänk att de såg ut som vanligt, kanske lite rufsigare i håret, bara.
Resultatet av grönsaksdekorationerna är dock desto roligare att få bjuda på.
Salladskål
Fänkål och purjolök, röd morot i pistillen
Mångfalden när dagen var slut.
Gott, vackert och nyttigt, förstås.
Larisa som höll i dagen. Hon har denna konst som en hobby tillsammans med en väninna.